Muistathan, että sosiaalista mediaa ei ole tehty meidän yritysten ilmaiseksi markkinointikanavaksi. Päinvastoin. Meidän pitää ponnistella reilusti yksityishenkilöitä enemmän kiinnostavan sisällön tuottamiseksi ja sitoutuneiden seuraajien saamiseksi.
Jotta yrityksetkin saisivat somesta sen täyden hyödyn irti, yksi tärkeimmistä somen tavoitteista pitää olla vuorovaikutteisen ja sitoutuneen yhteisön rakentaminen.
Aktiiviset seuraajat ovat arvokkaita yrityksesi brändin kannalta, sillä he jakavat, kommentoivat ja tukevat sisältöäsi, mikä puolestaan lisää näkyvyyttäsi ja sitoutumistasi.
Mutta kuinka aktivoida seuraajia?
Tässä on viisi vinkkiä:
- Sisällön tulee olla kiinnostavaa, hyödyllistä ja viihdyttävää, jotta seuraajat haluavat osallistua siihen. Vaihtele sisältömuotoja, kuten kuvia, videoita, kyselyitä ja tarinoita, pitääksesi sisällön monipuolisena ja houkuttelevana.
- Aktiivisen keskustelun luominen edellyttää kysymysten esittämistä ja seuraajien mielipiteiden kysymistä. Pyydä seuraajiasi jakamaan ajatuksiaan, kokemuksiaan ja ideoitaan. Älä luovuta vaikka et heti alkuun saisi vastauksia kysymyksiisi, opeta seuraajasi aktiivisiksi.
- Vastaa aina kommentteihin: Näytä seuraajillesi, että arvostat heidän panostaan vastaamalla heidän kommentteihinsa ja kysymyksiinsä. Tämä osoittaa, että välität ja haluat aidosti olla vuorovaikutuksessa heidän kanssaan.
- Luo positiivinen ja kannustava ilmapiiri, jossa seuraajat tuntevat olonsa tervetulleiksi ja arvostetuiksi. Rohkaise avoimuuteen ja kunnioitukseen muita kohtaan ja käsittele kaikkia kommentteja ja palautetta rakentavalla tavalla.
- Hashtagit ja merkinnät voivat auttaa sisältöäsi tavoittamaan laajemman yleisön ja herättämään keskustelua. Käytä alan ja brändisi liittyviä hashtagia sekä merkitse kumppaneitasi sisältöön.
Rakentaaksesi aktiivisen ja sitoutuneen yhteisön sosiaalisessa mediassa sinun tulee siis keskittyä aidon vuorovaikutuksen luomiseen seuraajiesi kanssa. Oikotietä onneen ei ole, mutta kun käärit hihat nyt, palkinto odottaa edessäpäin.