Somepostausideat: näin löydät ideoita yrityksesi someen

Oletko joskus tuijottanut tyhjää ruutua ja miettinyt, mitä ihmettä seuraavaksi julkaisisit someen? Et ole yksin. Useimmissa yrityksissä somepostausideat tuntuvat loppuvan kesken, vaikka todellisuudessa hyviä aiheita on ympärillä koko ajan, ne pitää vain oppia huomaamaan.

Tässä blogissa jaan sinulle vinkkejä, mistä voit ammentaa ideoita omiin somejulkaisuihisi ja samalla tehdä suunnittelusta helpompaa ja rennompaa.


1. Somepostausidea: Aloita yrityksen arjesta

Yrityksesi arki on juuri sitä sisältöä, jota seuraajasi eivät näe muuten mistään. Pienetkin kurkistukset kulissien taakse, työn vaiheisiin, asiakaskohtaamisiin tai vaikkapa tiimisi kahvitaukoon tekevät yrityksestäsi samaistuttavan ja aidon.

ProTip! Mikäli jaat jonkin hauskan jutun takahuoneesta, muistathan myös avata katsojalle mihin se liittyy ja kuka mahdollisesti kuvissa esiintyy.


2. Somepostausidea: Asiakkaat ovat paras inspiraation lähde

Mitä kysymyksiä asiakkaasi toistuvasti esittävät? Mihin ongelmiin he etsivät ratkaisua? Näistä saat helposti postausideoita, joilla palvelet seuraajiasi ja osoitat asiantuntemustasi. Voit myös hyödyntää asiakaspalautteita ja -tarinoita sisällöissäsi.


3. Somepostausidea Hyödynnä ajankohtaisuus ja sesongit

Juhlapyhät, vuodenaikojen vaihtelut ja alan tapahtumat tuovat valmiita tarttumapintoja sisältöön. Kun yhdistät ajankohtaisen aiheen omaan liiketoimintaasi, sisältö tuntuu tuoreelta ja kiinnostavalta.


4. Somepostausidea: Katso dataa ja analytiikkaa

Somen analytiikka kertoo, mistä seuraajasi pitävät. Katso, mitkä julkaisut ovat saaneet eniten reaktioita ja jatka samaa linjaa. Data antaa inspiraatiota ja varmuutta siitä, että olet oikealla tiellä.


5. Somepostausidea: Inspiroidu muualla nähdystä

Seuraa oman alasi kollegoita, isoja brändejä ja ihan eri toimialojen yrityksiä. Kun jokin julkaisu kiinnittää huomiosi, mieti, miten voisit soveltaa idean omaan toimintaasi. Älä kuitenkaan kopioi, vaan muokkaa aina omannäköiseksi!


6. Suunnittele etukäteen

Ideoita on helpompi kerätä, kun sinulla on jonkinlainen runko tai teemat valmiina. Julkaisukalenteri tai edes muutaman viikon suunnitelma säästää paljon aikaa ja vähentää “tyhjän ruudun tuijottamista”.


Kaipaatko lisää konkreettisia ideoita?

Keräsin sinulle 101 sisältöideaa someen, joista voit valita omaan yritykseesi sopivimmat. Lataa ilmainen lista tästä ja liity samalla uutiskirjeen tilaajaksi – saat jatkossakin hyödyllisiä vinkkejä ja inspiraatiota suoraan sähköpostiisi.

Voisit olla kiinnostunut myös:

Miksi somen suunnittelu kannattaa?
Sosiaalisen median sanasto – mitä termit tarkoittavat?
Kun somessa esiintyminen jännittää – näin selätät tunteen

040 731 5660

mirva@somentekijat.fi