Sosiaalisen median sanasto -mitä termit tarkoittavat?

Oletko joskus pohtinut mitä tarkoittavat algoritmi, linkkipuu tai kohokohta? Sosiaalisen median maailma on täynnä termejä, jotka vilahtelevat koulutuksissa, oppaissa ja kanavien ohjeistuksissa, mutta harva pysähtyy avaamaan niitä kunnolla. Tämä käytännönläheinen sosiaalisen median sanasto on tehty sinulle, joka haluat ottaa somen haltuun selkein sanoin.

Olitpa sitten yrittäjä, sisällöntuottaja tai markkinointiviestinnän tekijä, tämä listaus auttaa sinua ymmärtämään sosiaalisen median peruskäsitteet ja käyttämään niitä sujuvammin arjessasi. Kun tiedät, mistä puhutaan, somen käyttö helpottuu ja sisällöntuotantosi saa varmuutta.

Käy lista läpi, poimi uutta tietoa ja klikkaa sivu verkkoselaimen suosikkeihin myöhempää käyttöä varten!

Sosiaalisen median sanasto ja termit aakkosjärjestyksessä

Algoritmi

Algoritmi on järjestelmä somen taustalla. Se päättää, mitä sisältöä käyttäjä näkee. Se suosii julkaisuja, joista käyttäjä todennäköisesti pitää, perustuen tykkäyksiin, kommentteihin, jakamisiin ja katseluaikaan. Algoritmin tavoitteena on pitää käyttäjä mahdollisimman pitkään alustalla ja tarjota hänelle kiinnostavaa sisältöä.

Käytössä: Kaikki kanavat

Bio / biografia  kts. myös Elämäkerta    

Paikka, jossa esittelet itsesi seuraajillesi. Kerro ydintoiminnastasi ja kerro miksi tiliäsi kannattaa seurata. Lisää yhteystietosi ja linkki kotisivuillesi tai kokoa laajempi linkkipuu.

Lause ”Linkki biossa” tarkoittaa juuri ohjausta suoraan klikattavaan linkkiin, joka ei muuten ole Instagramissa mahdollista.

Käytössä: Instagram

B-roll

Taustavideo, jossa idea on näyttää jotain arkista asiaa tai liiketä, pääasiassa kelojen taustalla. Esimerkiksi: kahvia kaadetaan kuppiin, laineet liplattavat, tietokone avataan jne.

Caption kts. Kuvateksti

Call to Action (CTA)

Kehoitus toimintaan. Julkaisun lopussa oleva ohjaava lause, kuten ”Varaa aika”, ”Lue lisää” tai ”Kommentoi alle”. Selkeä CTA auttaa seuraajaa ymmärtämään, mitä haluat hänen tekevän seuraavaksi.

Käytössä: Kaikki kanavat

DM kts. Yksityisviesti

Elämäkerta

Paikka, jossa esittelet itsesi seuraajillesi. Kerro ydintoiminnastasi ja kerro miksi tiliäsi kannattaa seurata. Elämäkerta näkyy sivun yläreunassa vasemmalla.

Käytössä: Facebook

Emoji

Emoji-hymiöt (virallisesti piktogrammi) ovat yleisesti käytössä sosiaalisen median sisällöntuotannossa ja niitä voi hyödyntää esimerkiksi listauksissa, jonkin asian nostamisessa tai vaikka oman tunnetilan välittämisessä.

Käytössä: Kaikki kanavat

Feed kts. Seinä

Filtteri kts. suodatin

Fyp

FYP on lyhenne For You Page. Aikaa myöden kanavan algoritmi tarjoaa tällä ”Suositeltua”-sivulla juuri sinulle suunnattua sisältöä, joka perustuu käyttöösi ja videokatseluihisi alustalla.

Käytössä: Instagram, TikTok

GIF-animaatio

Metan tarinoissa ja keloissa voi lisätä kuviin ja videoihin GIF-tarroja, eli pieniä still/liikkuvia kuvia. GIF-tarrat löytyvät tarinoiden tarravalikosta (neliössä oleva hymynaama). GIF:jä voi käyttää korostamaan viestiä, lisäämään huumoria tai ohjaamaan huomiota esimerkiksi linkkeihin tai kyselyihin.

Hashtag

Hashtag (#) on avainsana, joka helpottaa sisällön löydettävyyttä somessa. Se muodostetaan lisäämällä risuaita sanan eteen, esim. #somentekijät. Hashtagit auttavat käyttäjiä etsimään tietyn teemaisia julkaisuja. Hyvän hashtagin tulee olla ytimekäs ja hakusanana tunnettu yleissana.

Käytössä: Instagram, LinkedIn, TikTok

Highlight kts. Kohokohta

Jako / jakaminen

Voit jakaa toisten julkisia julkaisuja omalle tilillesi. Kanavasta riippuen, jaon voi tehdä omalle sivulle, ryhmään, yksityisviestiin tai omaan tarinaan.

Käytössä: Kaikki kanavat

Julkaisu

Julkaisu, jonka itse teet nimelläsi/yrityksen nimellä omalle somesivullesi. Julkaisuksi voidaan kutsua pelkkää tekstijulkaisua, kuvallista julkaisua ja videotakin. Usein käytetään myös sanaa postaus.

Käytössä: Kaikki kanavat

Kela kts. Lyhytvideo

Kansikuva

Kansikuvalla tarkoitetaan kuvaa, joka tulee näkyviin sivusi seinälle kun olet ladannut sivullesi videon. Kuvaan kannattaa kiinnittää huomiota, että esimerkiksi ihmiset eivät ”katkea” väärästä kohdasta tai tekstit ole ruudun ulkopuolella. Kansikuvaa pääsee muokkaamaan vielä julkaisun jälkeen.

Käytössä mm. Facebook, Instagram, YouTube

Kiinnitetty julkaisu

Kun teet kanavallesi julkaisuja, uusin julkaisu näkyy aina ensimmäisenä. Mikäli haluat, että jokin tärkeä julkaisu ei jää uusien taakse, voit kiinnittää julkaisun, jolloin se pysyy sivullasi aina ensimmäisenä. Kiinnityksen pääsee tekemään, kun on ensin julkaissut julkaisun.

Käytössä: Facebook, Instagram, TikTok

Kohokohta-kansiot

Tarinat näkyvät vain seuraajillesi. Voit laittaa tekemiäsi tarinoita talteen kohokohta-kansioihin. Näin myös sivuillesi tulevat uudet seuraajat pääsevät niitä näkemään. Pääset lisäämään tarinan olemassa olevaan- tai luomaasi uuteen kansioon, kun olet ensin julkaissut tarinan omalla kanavallasi. Voit lisätä tarinan myös jälkikäteen tai poistella kansiosta vanhoja. Kansiot ovat osa seinän visuaalista kokonaisuutta, kansikuvat kannattaa miettiä houkutteleviksi. Huomioi, että mikäli sinulla on useita kohokohta-kansioita, ensimmäisenä näkyy automaattisesti aina se, johon olet viimeiseksi lisännyt sisältöä.

Käytössä: Instagram

Konversio

Konversio tarkoittaa somessa käyttäjän toivottua toimintaa, kuten verkkosivulle siirtymistä, uutiskirjeen tilaamista, ostoksen tekemistä tai yhteydenottolomakkeen täyttämistä. Konversio-termi on käytössä pääasiassa maksullisessa some-markkinoinnissa.

Käytössä: Kaikki kanavat

Kuvatekstit

Teksti, jonka lisäät kuvasi tai videosi yhteyteen.

Käytössä: Kaikki kanavat

Laajennettu pinni kts. Rich Pin

Linkkipuu

Instagram-julkaisuissa ei voi painaa linkkiä. Mikäli sinulla on useampi verkkosivu, jolle haluat ohjata asiakkaita (esim. etusivu, ajanvaraus, yhteydenotto) kannattaa ottaa linkkipuu käyttöön. Yksi yleisesti käytössä oleva maksuton sovellus linkkipuun tekemiseen on https://linktr.ee, jonka nimiin yritys voi luoda oman alasivun ja listata haluamansa määrän linkkejä.

Käytössä: Instagram

Live

Live-lähetys mahdollistaa reaaliaikaisen videon jakamisen seuraajille. Livesisältö sopii esimerkiksi kulissien taakse kurkistamiseen, lanseerauksiin tai Q&A-hetkiin.

Käytössä: Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, YouTube

Lyhytvideo

Videoiden merkitys somessa jatkaa kasvuaan koko ajan. Tänä päivänä lyhytvideon maksimikesto on 3 minuuttia. Videoista kannattaa kuitenkin tehdä huomattavasti lyhyempiä. Julkaistessa lyhytvideoita kannattaa kiinnittää huomiota myös videon kansikuvaan, joka tulee näkyviin seinälle.

Käytössä: Facebook, Instagram, TikTok, YouTube (Shorts)

Mainoskirjasto

Mainoskirjastot ovat julkisia työkaluja, joiden kautta voit tarkastella muiden tekemiä mainoksia. Näet mm. mainosten sisällöt, keston, kattavuudet, kohdennukset ja sen, missä kanavissa mainos on näkyvissä. Työkalua voi hyödyntää esimerkiksi kilpailijaseurantaan, ideoiden etsimiseen tai mainonnan läpinäkyvyyden tarkasteluun.

Metan mainoskirjasto (Facebook, Instagram, Threads)
TikTokin mainoskirjasto
LinkedIn mainoskirjasto
Google mainoskirjasto

Merkintä

Toisia sivuja ja henkilöitä, joilla on julkinen tili, voidaan ottaa mukaan omiin julkaisuihin merkitsemällä heidät. Merkintä tapahtuu kirjoittamalla tekstiin @-merkki ja halutun yritystilin nimi, esim. @somentekijat. Tällöin julkaisuun merkitylle sivulle/henkilölle tulee ilmoitus merkinnästä ja sivun ylläpitäjä voi helpommin käydä reagoimassa julkaisuun. Huom. Toisen tilin merkintä @-merkillä on tehokkaampi tapa saada toisen tilin/henkilön huomio, kuin pelkän hashtagin käyttö.

Käytössä: Kaikki kanavat

Meta Business Manager

Mikäli teet Metan kanavissa maksettua mainontaa, kannattaa se tehdä Business Manager-tilin kautta. Mainostilillä saat käyttöösi laajemmat mainostustyökalut ja enemmän dataa mainonnan kehittämiseen ja parantamiseen.

Käytössä: Facebook, Instagram

Meta Business Suite

Kun avaat Facebookiin yritystilin, saat käyttöösi automaattisesti Business Suiten työkalut, mm. postilaatikon, josta näet keskitetysti kaikki yksityisviestit sekä julkaisuihin tulleet kommentit, pääset ajastamaan julkaisuja sekä näet tarkemmin kävijätietoja.

Mikäli teet sisältöä sekä Facebookiin että Instagramiin, tilit kannattaa yhdistää ja näet kerralla molempien kanavien tiedot.

Käytössä: Facebook, Instagram

Pin / Pinni / Pinnaus

Pinterestissä julkaistavaa sisältöä kutsutaan pinniksi tai piniksi. Pinni voi olla kuva, video tai linkki verkkosivulle. Pinnaus tarkoittaa joko uuden sisällön lisäämistä omaan profiiliin tai toisen käyttäjän pinnin tallentamista omiin tauluihin.

Postaus kts. Julkaisu

Reaktio

Reaktioksi kutsutaan kaikkea vuorovaikutuksellista mitä kanavilla voi tehdä. Reaktioita ovat tykkäykset, kommentit, jaot sekä tallennukset. Algoritmin kannalta on suositeltavaa saada seuraajilta julkaisuihin reaktioita.

Käytössä: kaikki kanavat

Reels kts. Lyhytvideo

Repostaus kts. Jako

Rich Pin

Pinterestissä laajennetut pinnit sisältävät enemmän tietoa kuin tavalliset pinnit. Esimerkiksi tuote-pinnit voivat näyttää hinnan, saatavuuden ja linkin suoraan verkkokauppaan.

Rinnakkaisjärjestäjä

Metan kanavissa voit tehdä kahden tai useamman tilin kesken yhteisjulkaisuja, kun lisäät ennen julkaisua toisen tilin rinnakkaisjärjestäjäksi/ yhteistyökumppaniksi. Kun kaikki lisätyt osapuolet hyväksyvät lisäyksen, tulee sama julkaisu näkyviin kaikille sivuille. Huomioi, että ajastettuihin julkaisuihin ei voi lisätä rinnakkaisjärjestäjiä.

Käytössä mm.: Facebook, Instagram

Seinä

Seinäksi kutsutaan kanavan etusivua, johon muiden tekemät julkaisut päivittyvät. Lisäksi sitä voidaan käyttää, kun puhutaan ”omasta sivusta” eli itse tehdyistä julkaisuista, jotka listaantuvat oman profiilin alle.

Käytössä: Kaikki kanavat

Seuraajat

Seuraajia ovat henkilöt tai tilit, jotka ovat ilmaisseet kiinnostuksensa tiliäsi kohtaa painamalla tilisi etusivulla ”Seuraa” -nappulaa.

Facebookissa näet yrityssivulla erikseen Tykkäämiset ja Seuraajat. Käyttäjät voivat ”seurata” tiliäsi ilman että ”tykkäävät” siitä. Molemmissa tapauksissa seuraajat saattavat nähdä julkaisusi, mutta ne jotka ovat merkanneet ”Tykkää” saattavat näkyä sivullasi tai he saattavat tulla merkityiksi maksettuun mainokseesi.

Käytössä: Kaikki kanavat

Shorts kts. Lyhytvideo

Soittolista

Kokoelma videoita, jotka on koottu yhteen aiheeseen tai teemaan liittyen. Soittolistat helpottavat katselijoiden navigointia ja pidentävät katseluaikaa.

Käytössä mm.: Facebook, YouTube

Someoptimointi

Tänä päivänä perinteinen hakukoneoptimointi ulottuu jo someen jatkuvasti kehittyneiden algoritmien myötä. Kirjoittaessasi julkaisuja, kiinnitä huomioita sisältöön – mieti sisältääkö tekstisi sanoja, joita aiheesta tietoa etsivät saattavat käyttää hakusanoina. Erityisesti Pinterestissä kuvien otsikot, kuvaukset ja alt-tekstit kannattaa optimoida.

Käytössä: Kaikki kanavat

Stories kts. Tarinat

Suodatin

Lisätessäsi kuvia/videoita someen, voit muokata niitä lisäämällä kuvan päälle, sovelluksen tarjoaman, valmiin suodattimen, johon on valmiiksi määritelty esimerkiksi kontrasti, kylläisyys tai lämpö. Kaikille tuttu suodatin on varmasti kuvan muokkaaminen mustavalkoiseksi.

Syöte kts. Seinä

Tarinat

Tarinat näkyvät seuraajillesi 24 tunnin ajan. Voit lisätä tarinaan pelkkää tekstiä, kuvaa ja/tai videota. Tarinoissa on myös yleistä käyttää erilaisia tarroja elävöittämään niitä. Tarinat saa Instagramissa talteen kohokohta -kansioihin.

Käytössä: Facebook, Instagram

Tarra

Tarinoihin lisättäviä lisäelementtejä kutsutaan tarroiksi. Tarravaihtoehdot saat näkyviin, kun painat tarinaa tehdessä neliössä olevaa hymynaamaa. Yleisimpiä käytettäviä tarroja ovat linkit, kyselyt sekä GIF-animaatiot.

Käytössä mm.: Facebook, Instagram

Taulu

Pinterestin sisällöt järjestellään teemoittain tauluihin. Yhteen tauluun voi koota saman aiheen pinnejä, kuten ”Sisustusideat” tai ”Tuotteemme”. Taulujen avulla käyttäjä löytää kiinnostavat aiheet helposti ja yritys voi esitellä omaa sisältöään selkeämmin.

Tilaaja

Henkilö, joka on tilannut YouTube-kanavan ja saa ilmoituksia uusista julkaisuista. Tilaajamäärä on yksi mittari kanavan suosiosta ja aktiivisuudesta.

Thumbnail kts. Kansikuva

Tykkäys kts. Reaktio

Tykkääjä kts. Seuraaja

Tägäys kts. Merkintä

UAIGC (User AI Generated Content)

UAIGC tarkoittaa käyttäjien tuottamaa sisältöä, kuten kuvia tai videoita, tekoälyä hyödyntäen.

UGC (User Generated Content)

UGC tarkoittaa käyttäjien tuottamaa sisältöä, kuten asiakkaiden tekemiä kuvia, videoita tai kokemuksia, joita yritys voi jakaa omissa kanavissaan (luvalla). UGC lisää aitoutta ja kasvattaa luottamusta brändiin.

Yksityisviesti

Viesti, jonka seuraaja lähettää yksityisesti niin ettei se näy muille seuraajille.

Käytössä: Kaikki. Facebookissa viestityökalu on Messenger.

JA HEI! Puuttuuko listalta joku sana tai termi? Ilmoita siitä minulle, mirva@somentekijat.fi, niin lisää listalle!

040 731 5660

mirva@somentekijat.fi