Tuputa palvelujasi!

Liian usein yritykset unohtavat sen markkinoinnin kultaisen säännön somessa(kin): Toisto-toisto-toisto.

Oletetaan, että kolme kuukautta sitten julkaisit postauksen, jossa kerroit ylpeänä palvelustasi X. Onko kohtuullista olettaa, että myös tänä päivänä potentiaaliset asiakkaasi muistavat sen ja tilaavat sen pohjalta ko. palvelua – kuukausia julkaisun jälkeen? Ei. Todennäköisesti suurin osa ei julkaisuasi silloin ensimmäisellä kerralla nähnyt (varsinkaan jos et nostanut sitä rahalla) ja toisekseen kilpailevat mainosviestit ja kiireinen arki kyllä varmistavat, että yksi postaus hukkuu helposti informaatiotulvaan.

Eli ethän koskaan väheksy toiston tärkeyttä. On tärkeää, että muistutat toistuvasti asiakkaita palvelustasi X, ei siksi, että haluaisit tuputtaa, vaan siksi, että ihmisen muisti on valikoiva ja varmistat asian perille menon vain toistamalla.

Onko toisto tuputtamista?

Ei, kunhan se tehdään oikein. Älä rummuta jokaisessa julkaisussa samaa virttä, vaan tarjoa niissä hieman eri näkökulmia, miten palvelusi X asiakkaidesi arkea helpottaa. Jaa testimoniaaleja ja ideoi asiakkaiden puolesta miten esimerkiksi erilaisissa elämäntilanteissa palvelua voi hyödyntää. Keskity tarjoamaan jokaisessa viestissä jotain arvoa.

Esimerkki:

Alkuperäinen viesti: ”Palvelumme X tekee arjestasi helpompaa.”

Toiston hyödyntäminen:
”Asiakkaamme Y säästi kaksi tuntia työpäivästään hyödyntämällä palveluamme X.”
”Näin palvelumme X auttoi asiakastamme Z selättämään haasteen ABC.”
”Kuukauden vinkki: Palvelumme X voi tehostaa sitäjasitä – kokeile näitä toimintoja.”

Jokainen julkaisu sisältää saman pääviestin, mutta antaa lisäarvoa ja syventää ymmärrystä siitä, miten palvelu voi auttaa eri tilanteissa.

Toisto ja sen strateginen käyttö

Toisto on strateginen työkalu. Se ei ole vain muistutus yrityksen olemassaolosta vaan se on keino kertoa yrityksen tarina monipuolisemmin ja syvällisemmin. Se auttaa yritystä luomaan ja syventämään suhdetta seuraajiin ja vastaamaan sellaisiin kysymyksiin, joita asiakkaat eivät vielä ole osanneet kysyä.

Lopuksi

Palatakseni vielä otsikkoon. Sen tarkoitus oli tietenkin hieman provosoida. En siis kehoita sinua tuputtaan vaan tietoisesti toistamaan. Tehokas toisto somessa ei ole sama asia kuin mainonnan tuputtaminen. Se on tarinan kertomista, vuorovaikutuksen rakentamista ja yhteisön kasvattamista. Toiston avulla varmistat, että viesti saavuttaa asiakkaasi, pysyy heidän mielissään ja myös aiheuttaa toimintaa. Siksi, kun suunnittelet seuraavaa postaustasi, muista toiston voima – ja käytä sitä viisaasti.

Toistoterveisin,

Mirva Mirva Mirva Mirva

040 731 5660

mirva@somentekijat.fi